هارد کامپیوتر یا همان هارد دیسک چیست؟معرفی انواع هارد دیسک

و یا در برخی مواقع ممکن است کامپیوتر جدیدی خریده باشید و صرفا قصد دارید اطلاعات هارد قدیمی‌تان را به هارد دیسک جدید منتقل کنید. اگر هر چند وقت یکبار با چنین شرایطی مواجه می‌شوید، جداسازی هارد از درون کیس و نصب آن درون کیس جدید می‌تواند روشی پرزحمت و خسته کننده باشد. در هنگام خرید هارد اینترنال برای دستگاه خود باید به فاکتورها و معیارهایی توجه داشته باشید تا یک هارد مناسب و هم خوان با کامپیوتر خود تهیه نمایید. کی از عواملی که باعث خرابی هارد دیسک می شود ضربات فیزیکی و یا تکان های شدید کیس کامپیوتر در حین کار است.

  • در این مقاله سعی کردیم به تمام سوالات شما در مورد هارد کامپیوتر پاسخ بدیم، با تاریخچه هارد آشنا شدیم، انواع هارد رو بررسی کردیم، با کاربرد هارد آشنا شدیم و همچنین از جایگزینی برای هارد نیز صحبت کردیم.
  • از صفحات گرد مغناطیسی تشکیل شده اند و با سرعت ۵۴۰۰ تا ۱۵۰۰۰ دور در دقیقه می چرخند.
  • در‌واقع این محصول یک هارد دیسک 4 ترابایتی است که با سرعت 5400 دور در دقیقه در حافظه نهان 64 مگابایتی می‌چرخد و برای ارائه دمای خنک‌تر در حال استفاده تنظیم شده است؛ همچنین کاربران NAS را هدف قرار می‌دهد و رضایت آن‌ها را از هر نظر جلب می‌کند.
  • داده‌های ارسال شده به هارد دیسک و خواندن آن‌ها توسط کنترل کننده دیسک تفسیر می شود.
  • دستورالعمل‌های اختصاصی هر لپ‌تاپ برای تعویض درایو را می‌توانید در وب‌سایت سازنده آن بیابید.

آن‌ها به فرمت ترجیحی برای هارد دیسک‌های داخلی لپ تاپ‌های سطح بالا تبدیل شده‌اند و همه گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها نیز از نوعی SSD استفاده می‌کنند. درایوهای حالت جامد از فلش مموری استفاده می‌کنند که در درایوهای فلش USB و کارت‌های حافظه دوربین‌های دیجیتال نیز استفاده می‌شود. هیچ آهنربایی در اینجا وجود ندارد، SSD‌ها از نیمه هادی‌هایی استفاده می‌کنند که داده‌ها را با تغییر وضعیت الکتریکی تریلیون‌ها مدار موجود در SSD ذخیره می‌کنند. دیسک‌های فلاپی استانداردی برای ذخیره‌سازی دیسک شدند تا اینکه سی‌دی‌های قابل نوشتن و درایوهای فلش USB در اوایل قرن حاضر رایج شدند. اولین هارد دیسک خواندن/نوشتن برای کامپیوترهای شخصی در سال 1972 توسط Memorex منتشر شد. در سال 1980، بسیاری از شرکت‌های بزرگ به بازی HDD ملحق شدند و درایو ST-506 Shugart Technology تبدیل به فشرده‌ترین هارد دیسک موجود در آن زمان شد، با 5.25 اینچ با ظرفیت 5 مگابایت.

انواع هارد دیسک[ویرایش]

هاردهای اینترنال کامپیوتر، هاردهای اینترنال لپ‌تاپ و اکثر هاردهای اکسترنال در این دسته قرار می‌گیرند. دسترسی راحت و آسان کاربران یک شبکه محلی به اطلاعات روی هارد اکسترنال NAS را می‌توان مهم‌ترین مزیت این نوع هارد دانست. از هارد NAS می‌توان برای ذخیره‌سازی اطلاعات و تهیه پشتیبان استفاده کرد. با توجه به کارکرد خاص و قیمت بالا این هارد‌ها به کاربران عادی به هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود. هارد دیسک اکسترنال G-Technology G-Drive که برای مطابقت با طیف گسترده‌ای از محصولات اپل طراحی شده است، دارای یک محفظه آلومینیومی با لوگوی G و دریچه‌های هوا در قسمت جلویی است که برای خنک کردن درایو مورد استفاده قرار می‌گیرند. G بزرگ بالای دستگاه جلوه‌ای منحصر به فرد به محصول می‌بخشد و در قسمت پشتی یک سوئیچ پاور به همراه یک کانکتور USB Type C و یک سوکت برق وجود دارد.

محبوب ترین برند های هارد دیسک چیه؟

اگر علائم سوختن هارد را بدانیم میتوانیم در صورت  بروز مشکل  و خرابی هارد اقدام به  تعمیر هارد کنیم. هارد اینترنال یا همان حافظه داخلی کامپیوتر است که می تواند تمام داده های سیستم، برنامه ها و فایل های خود را بدون نگرانی از بابت حذف شدن بر روی این دیسک سخت ذخیره سازی و محافظت نماید. معمولاً قیمت هاردهای اینترنال با توجه به برند و میزان حافظه ای که دارند متغیر می باشد، به عبارتی هر چه حافظه ذخیره سازی آنها بیشتر باشد و همچنین کمپانی سازنده آن معتبر تر باشد به طبع قیمت آن نیز بالاتر خواهد بود. هارد دیسک یک دستگاه الکترومکانیکی ذخیره سازی داده های دیجیتالی است که با بهره گیری از صفحات دایره ای شکل که با مواد مغناطیسی پوشانده شده است انجام می گیرد. این صفحات با هدهای مغناطیسی که معمولاً روی بازوی متحرک چیده شده اند، داده ها را بر روی سطوح صفحات می خواند و می نویسد و به عبارتی می توان گفت آنها را ذخیره و نگهداری می کند.

بهترین هارد دیسک برای لپ تاپ و کامپیوتر (در سال 1402،

ابزاری داریم با نام Self-Monitoring.Analysis and Reporting Technology )  S.M.A.R.T  که تست خرابی هارد کامپیوتر می باشد با بررسی اطلاعات دریافتی از سیستم ما خطر خرابی احتمالی هارد دیسک را  پیش بینی می کند. اما هر از گاهی خرابی هارد قبل از گزارش این ابزار نیز اتفاق می افتد و قطعا نمیتوانین به صورت کامل به این ابزار اعتماد کنیم. در واقع میشه گفت ما میتوانیم در زمان  نصب ویندوز متوجه شویم که هارد دیسک ما سالم است و یا اینکه خراب است و یا حتی نشانه هایی از خراب شدن هارد کامپیوتر وجود دارد. بدین ترتیب که اگر هارد دیسک شما در هنگام نصب ویندوز دچار مشکل نشد و با سرعت معقول ویندوز روی آن نصب شد ، هارد سالم است و مشکلی ندارد، در غیر این صورت هارد دیسک یا خراب است و یا در حال خراب شدن است که باید فورا برای رفع مشکل آن اقدام کنید . هارد اینترنال به معنی هارد داخلی است و روی مادربرد نصب می‌شود، اما هارد اکسترنال به معنی هارد داخلی است و با کمک یک کابل به پورتی همچون USB یا اترنت وصل می‌شود. سرعت رابط‌های SATA در انتقال اطلاعات بی شک از سرعت کابل‌ها و رابط‌های USB و Firewire بیشتر است.

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در اخبار